tirsdag , 24 april 2018
Hjem / Nyheder / STOP med at bruge de nye Facebook emojis FØR du har læst det her!

STOP med at bruge de nye Facebook emojis FØR du har læst det her!

Facebook bruger disse nye “Like” emojis til at forstå og lære vores følelser bedre at kende. Facebook ønsker jo bare at vide: Hvordan du har det?

Der er valg i USA og Donald Trump har lige skrevet en offensiv Tweet. Din brors hund er lige død og din fars båd er lige blevet sat i vandet nede i Hellerup havn. Burde det ikke få et like? Eller måske bedre endnu, elsker du det? Gør det dig ked af det eller vred? Eller gør det måske at du siger WOW?

Facebook har opgraderet den tidligere altoverskyggende og velkendte like knap. Nu har vi fået 5 nye valgmuligheder udover like knappen:

uunvjrrubslop3i1z2pfiz5f9smqbrpuiqxjcjcp5szp5bpsnfzunz2dw6ln6m2h

Du kan nu vise “kærlighed”, “haha”, “wow”, “trist” eller “vred”, selvfølgelig med fem super søde og helt uskyldige emojis. Spørgsmålet er bare hvor søde og uskyldige de nye emojis/”data høstere” de i virkeligheden er?

Hver gang du giver udtryk for din mening via disse nye emojis, ja så giver du Facebook helt nye måder og værktøjer til at kunne manipulere dig og ikke mindst din væg på. Facebook er lidt lige som Fakta, de vil så gerne have at du bliver 5 minutter længere. Hvert eneste klik, scroll, like eller emoji du laver, det fodre Facebooks algoritmer(de koder Facebook fungere ud fra).

Det er ligesom at vande et træ, hver gang du vander slå træet dybere og dybere rødder. Og med hver interaktion kender Facebook dig bedre og bedre. Er du miljøfortaler eller spiser du på Mc. Donalds hver dag? Don’t worry, de ting ved Facebook allerede om dig, forskellen er, at de nu lære dine følelser at kende. Jo mere Facebook ved om dig, desto bedre kan de skræddersy indholdet på din væg og vise ting som Facebook mener at du gerne vil se, for ikke at glemme, reklamer som de mener at du “gerne vil se”.

Artiklen forsætter herunder

Har du bemærket at antalet af videoer på din væg er eksploderet på det sidste? Det er der en rigtig god grund til, Facebook har nemlig regnet ud, at videoer holder folks opmærksomhed meget bedre. Dette er grunden til dine nyheder nu er proppet med mad “porno” klip og én-minutters breaking news videoer – de gør at du bliver længere på Facebook.

Er det her en ny form for overvågning af os? De fleste ville nok sige nej, fordi man selv har tilmeldt sig, og derved godkendt alle de vilkår og betingelser Facebook nu en gang har. Men hvad kan du så gøre for at undgå denne nye manipulation og at de høster dine “emotionelle dataer”?

Du behøver ikke at slette din konto, det er meget mere simpelt, du skal bare lade vær med at bruge de nye emojis.

Forsæt med at tryk “like”. Ved at du trykker “like”, så fortæller du Facebook “Jeg ønsker at se mere af denne” uden at du giver Facebooks algoritme nogen indikation omkring dine følelser.

Artiklen forsætter herunder

Lad os alle sammen huske på, at vi ikke ender med at blive like/emoji robotter. Ser du at en kollegas elskede er død, eller falder du over din vens perfekte selfie, hvad så med at sende dem en besked eller give dem et ring og et par venlige ord med på vejen, at vise dine følelser er meget mere værd end en åndsvag emoji tegning.

Husk på, at et billede kan være mere værd end tusind ord, men ikke for Facebook, for dem er det nu meget, meget mere værd!

Hvad synes du om de nye Facebook emojis med denne artikel i baghovedet? Stem og se andres stemmer i boksen herunder:

Hvad synes du om de nye like knapper?